| |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
-
woensdag, september 08, 2004
posted by Sander : 15:02
[print]
KPMG en Peijs hebben een nieuw taxiplan. Voortaan wordt niet meer per kilometer plus wachttijd gerekend, maar alleen per kilometer. Klinkt in eerste instantie leuk, want zo blijft 't wel zo simpel: elke rit een vast bedrag. Maar volgens mij werkt de markt zo niet.
Op taxiwet.nl staat een voorbeeldje van een rit: Stel, u wilt een ritje maken van ongeveer vijf kilometer. U stapt in een taxi met een instaptarief van € 2,-, een kilometerprijs van € 1,55 en een wachttarief van € 20,- per uur. Dan kunt u van tevoren al berekenen dat de rit u zo'n € 10,- gaat kosten (€ 2,- + (5x) € 1,55 = € 9,75). Hier komt het bedrag nog bij dat de taxi moet wachten voor bijv. een rood stoplicht. Stel dat de de taxi tijdens de rit 3 minuten heeft stilgestaan, dan komt er nog een euro bij (€ 20,- : 60 x 3 = € 0,99).Juist, maar wanneer moet een taxi het vaakst wachten? In de file. En een bedrijf is een bedrijf, dus willen ze niet minder winst maken door zo'n regeling. Omdat ook in het plan staat dat de taxi zelf hun prijs mogen bepalen, hier een berekening: Stel, de kans op file in de spits zo is, dat de extra wachttijd per kilometer spits gemiddeld 2 minuten is. Dus, als de nieuwe regel ingaat, gaat een taxibedrijf hier per kilometer in de spits € 0,90 en per kilometer buiten de spits € 0,20 op achteruit (prijzen en tijden uit het taxiwet voorbeeld). De vraag naar taxi's over de rest van de dag zal ongeveer 2x zo veel als in de spits zijn. Dus, om de wachttijden af te vangen gaat de prijs per kilometer € 0,43 ((90 + 20 x 2) / 3) omhoog. 1,55 + 43 = € 1,98 en omdat 2 euro zo makkelijk afrondt, zal dat worden aangenomen. Ik weet niet zeker of alle cijfers kloppen en zal ze bijstellen zodra ik meer weet, maar de eindconclusie is dat ik in het bovenstaande voorbeeld binnen de spits wel goedkoper uit ben, maar buiten de spits niet € 10,74, maar € 12,00 (2 + 2,00 * 5) betaal. Duidelijker, maar vaak duurder dus.
|
|
Nieuws Feed
Zoek in HoloFRaSe
Archief
|
|||||
HoloFRaSe - "Sometimes a single word may represent an entire thought"
design by Sander |