Gastenboek
Foto's
Nieuwaggregaat
-

woensdag, maart 31, 2004

posted by Sander : 13:05 [print]
(link)
AMSTERDAM - Het gratis uitwisselen van muziek via internet heeft geen aantoonbaar negatief effect op de legale verkoop van CD's. Als uitwisselingsprogramma's zoals Kazaa al gevolgen hebben, is dat het stimuleren van de CD-verkoop. Dat schrijft Trouw op basis van onderzoek van Amerikaanse wetenschappers van de Harvard Business School en de universiteit van North-Carolina.

(snip)

Er bleek geen verband te bestaan tussen het aantal keren dat een liedje werd gedownload en het aantal keren dat de CD waarop dat nummer staat werd gekocht.

In het ergste geval leidt het 5.000 keer downloaden van een nummer tot één minder verkochte CD.
Helaas staat niet in het onderzoek waar de daling in CD-verkoop wel aan ligt. Ik denk dat 't hoofdzakelijk komt door de stijgende DVD-verkoop en verminderd consumentenvertrouwen, maar ja, daar kun je geen mensen om aanklagen...

...dit is ook waarom de rechtzaken tegen muziek-uitwisselaars eigenlijk nergens op slaan. De muziekindustrie claimt namelijk dat elk gedownload nummer terugbetaald moet worden, omdat het hun 'geleden schade' is. Maar de meeste mensen downloaden juist nummers van CD's die ze ook niet zouden kopen als er geen uitwisselingsprogramma's bestonden.

Het is zelfs zo, zegt ook dit onderzoek, dat de muziekuitwisselingsprogramma's de verkoop van sommige CD's stimuleert, want het is een vorm van reclame (zeker voor de minder gehypte artiesten) en de echte CD hebben is toch beter.

The Effect of File Sharing on Record Sales: An Empirical Analysis

P.S. ook interessant is dat Nederlanders relatief meer naar de VS uploaden dan downloaden.

UPDATE: Yup. DVD-verkoop en consumentenvertrouwen:
Using those estimates, CD sales would have decreased by 2 million copies from 2000 to 2002, when actually they dipped by 139 million copies.
139 miljoen is ongeveer 17% van de 800 miljoen totaal verkochte CD's per jaar in die periode.
DVD sales continue to increase, and the recording industry announced that CD sales are actually up 14 percent in 2004 compared with the same period last year.
Verder schijnt ook het verminderd aantal uitgebrachte cd-titels een invloed te hebben.

En nog even om er maar weer 's een plaatje bij te zetten; Consumentenvertrouwen 1997-2004:


(heej, da's toevallig, een verlaging tussen 2000 en 2002 en een verhoging vanaf half 2003!)


UPDATE2:
Optical Media Trends

Nielsen Soundscan houdt de verkoop van muziek bij, maar voor hun rapporten moet je betalen en op internet wordt vooral gebruik gemaakt van de service voor de hitlijsten, niet voor verkoopgrafieken. Maar er zijn andere manieren om te zien hoeveel CD's en DVD's worden verkocht, namelijk de vraag naar die optische media. (zie overigens hier voor een economielesje over het introduceren van nieuwe goederen (zoals DVD's) in de markt.)

Nog een plaatje, verkoop van cassettes, CD's en LP's:
Market Share Cassettes, CD's & LP's
HoloFRaSe - "Sometimes a single word may represent an entire thought"
design by Sander
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com